Imunitate / Sezon rece

Totul despre Vitamina C

vitamina C

  • O pagina de istorie

Experimentul lui James Lind:

In 1746 un tanar medic pe nume James Lind a realizat primul test clinic controlat din istorie. Nu a fost ceva iesit din comun, daca privim din perspectiva moderna, insa pentru acele timpuri a fost ceva senzaţional ( de aici intelegem cum gandirea stiintifica a patruns in medicina abia in urma cu 3 secole).

Lind, calatorind pe Mediterana, cu nava Salisbury, a observat cum marinarii se imbolnaveau si a avut o idee geniala: i-a impartit in grupuri diferite si i-a tratat diferit! Intamplator sau nu, unul din grupuri a primit in dieta portocale si lamai. Pacientii din acest grup au fost singurii care s-au vindecat! (deoarece fructele contineau vitamina C, insa acest detaliu s-a aflat dupa mai mult de un secol). Dupa acest experiment, fructele au fost introduse in dieta marinarilor si cazurile de scorbut s-au diminuat semnificativ. Lind si-a transcris munca sa in cuvinte, iar in 1753, a publicat-o in “Tratat asupra Scorbutului”.

Definitie : Scorbutul este o boala rara datorata de deficitul prelungit de vitamina C, determinând o sinteză anormală a colagenului. Scorbutul apare când vitamina C lipsește de cel puțin trei luni și când corpul are o rezervă de vitamină sub 350 mg. Scorbutul este una dintre bolile care apar odată cu malnutriția și încă este larg răspândit în zonele sărace.

Scorbutul şi războiul

Nimeni nu intelegea cum anume ajuta portocalele si lamaile insă un lucru era sigur: tratamentul era bun! A fost nevoie de aproape 50 de ani  pentru ca Marina Britanică sa adopte recomandările lui Lind (dezvoltate, după aceea, de Gilbert Blane). Tarziu, nu-i asa? Da, destul de tarziu: in timpul celor 7 ani de razboi cu Franta, aproximativ 1512 marinari au murit in lupte si 100.000 au fost ucisi de scorbut.

In zilele noastre nu se mai moare de scorbut, totul datorita oamenilor de stiinta ce au realizat importanta vitaminiei C in viata noastra! Aceasta informatie a facut diferenta intre viata si moarte.

In 1930, Dr. Szent-Gyorgy castiga premiul Nobel pentru descoperirea vitaminei C, in incercarile sale de a gasi un leac pentru scorbut. Szent-Gyorgy a reusit sa trateze scorbutul folosind concentrate de alimente bogate în vitamina C: lamaie, ardei roşu gras si lime. Desi tratamentul dadea rezultate foarte bune, acesta nu a gasit o metoda de a conserva aceste preparate perisabile. Atunci s-a gandit sa izoleze compusul care, dupa parearea lui, dadea rezultate impotriva scorbutului si astfel a descoperit molecula de acid ascorbic. Atunci cand a inceput sa trateze persoanele care sufereau de scorbut cu acid ascorbic (molecula izolata din complexul de vitamina C), a observat ca tratamentul nu funcţioneaza.

Vitamina C NATURALA

In urma acestor evidente, a tinut sa sublinieze faptul ca singura forma eficienta si sigură de vitamina C este cea naturala, din plante si ca acidul ascorbic izolat trebuie considerat un medicament. In ciuda acestui lucru, in zilele noastre se pune in continuare, eronat, semnul egal intre acidul ascorbic si vitamina C.  Toate beneficiile asociate vitaminei C provin dintr-un complex de fitonutrienti care se regasesc doar in surse naturale de vitamina C: bioflavonoizi, antocianide, proantocianide, catechine, tirozinază etc. Toate acestea actioneaza sinergic, iar rolul acidului ascorbic este acela de a împiedica oxidarea rapidă a tuturor celorlalti bioflavonoizi din complexul vitaminei C.

Acidul ascorbic sintetic este doar o copie a acidului ascorbic ce se gaseşte in mod natural in complexul biologic activ denumit vitamina C, care este la randul sau doar o parte din vitamina C propriu-zisa. Toate beneficiile vitaminei C naturale provin din faptul ca aceasta este parte a unui organism viu, pe cand acidul ascorbic sintetizat artificial este un derivat din amidon de porumb ce acţioneaza ca un medicament in momentul in care ajunge in organism.

  • Care sunt cele mai bogate surse de vitamina C ?

Cantitatea de vitamina C provenita din plante depinde de specie, conditiile solului, climatul in care s-a dezvoltat, perioada de timp dintre recoltare si consumare, conditiile de pastrare si metoda de prelucrare. Urmatorul tabel arata abundenta relativa a vitaminei C in plantele crude. Cantitatea este exprimata in mg la 100 grame de fruct sau legume:

                           Sursa                           Cantitate
Pruna Kakadu 3150
Camu Camu 2800
Catina de garduri 3150
Maces 2000
Acerola 1600
Amla 720
Jujuba 500

Vitamina C este un element care sustine multe functii esentiale din corp, printre care:

  • ajuta la producerea de colagen in tesutul conjunctiv. Aceste fibre sunt omniprezente in intreg organismul, asigurandu-i acestuia o structura stabila, dar flexibila. Unele tesuturi au un procentaj mai ridicat de colagen in continut, in special pielea, membranele mucoase, dintii si oasele;
  • ajuta la sinteza dopaminei si adrenalinei in sistemul nervos sau in glandele suprarenale;
  • ajuta la sintetizarea carnitinei, care este importanta in transferul energiei la mitocondriile celulelor;
  • este un puternic antioxidant;

Tesuturile biologice cu cel mai mare procentaj de vitamina C continuta — peste 100 de ori fata de nivelul din plasma sangvina — sunt glandele suprarenale, glanda pituitara, timusul, corpus luteum si retina.

Creierul, splina, plamanul, testiculul, nodul limfatic, ficatul, tiroida, mucoasa intestinului subtire, leucocita, pancreasul, rinichiul si glandele salivare au o concentratie de vitamina C de la 10 pana la 50 de ori mai mare decat in plasma. De aceea, cand apare o deficienta de vitamina C, acestea sunt primele organe afectate.

Nici un organ nu face rezerve de vitamina C ca functie principala a sa, asa ca organismul ramane foarte repede fara aceasta substanta daca nu exista un aport continuu care sa fie absorbit prin sistemul digestiv.

Beneficiile vitaminei C:

  • reduce simptomele gripelor sau ale racelilor
  • adjuvanta in curele de slabire
  • reduce nivelul de stres
  • reduce efectul inflamator
  • mentine nivelul optim de energie in organism
  • imbunatateste structura pielii
  • stimuleaza cresterea parului si impiedica caderea acestuia
  • reduce riscul de aparitie a celulelor canceroase
  • stimuleaza productia de colagen
  • protejeaza importriva diabetului si a bolilor cardiovasculare
  • previne instalarea astmului
  • grabeste vindecarea ranilor, inclusiv dupa operatii
  • creste eficienta medicamentelor folosite pentru tratarea infectiilor tractului urinar
  • ajuta la prevenirea infectiilor virale, a celor bacteriene , imbunatatind sistemul imunitar
  • ajuta la formarea globulelor rosii
  • scade riscul formarii cheagurilor de sange
  • ajuta in tratamentul si prevenirea racelii comune
  • reduce efectele a numeroase substante alergenice
  • scade nivelul de anxietate si imbunatateste tonusul psihic

  • Cum se manifesta lipsa vitaminei C in organism?

Daca ne supunem unor diete extreme, daca ignoram alimentatia echilibrata, daca fumam sau consumam alcool in exces, precum si in cazul unor probleme de absorbtie a vitaminei C in organism, ne putem confrunta cu urmatoarele simptome:

Oboseala si slabiciune constanta

  • Piele uscata si par casant
  • Sangerari nazale sau ale gingiilor
  • Invinetirea usoara
  • Dureri musculare si ale articulatiilor
  • Vindecarea grea a ranilor

Netratata, deficienta de vitamina C poate cauza dificultati in respiratie, febra, convulsii sau scorbut, desi aceasta boala este intalnita rar astazi, doar in cazurile de malnutritie.

  • Cum se manifesta excesul de vitamina C si care sunt simptomele ?

Efectele secundare ale consumului de vitamina C in exces sunt asociate cu formarea pietrelor la rinichi, diareea, urinarea in exces, crampele abdominale, durerile de cap, insomniile, iritatiile pielii, supraincarcarea cu fier la pacientii suferinzi de talasemie sau hemocromatoza (acest lucru poate determina tulburari hepatice sau endocrine), afectarea sistemului imunitar,aciditate gastrica, ameteala si greata.

  • Absorbtia, metabolizarea si eliminarea vitaminei C in organism:

  • Aproximativ 70-90% din vitamina C este absorbita la aporturi moderate de 80-120 mg pe zi. Cu toate acestea, la dozele de peste 1000 mg/zi, absorbtia vitaminei C in organism scade la mai putin de 50%. Ea este transportata prin intestine prin intermediul unor mecanisme sensibile si insensibile la glucoza, asa ca prezenta unor mari cantitati de zahar in intestinele noastre poate incetini absorbtia.
  • Eliminarea vitaminei C se face prin urina. La oameni, in anumite perioade, vitamina C este reabsorbita de rinichi si nu este excretata (eliminata prin urina). Doar cand concentratiile de vitamina C din plasma sunt de 1,4 mg/dl sau mai mari, atunci scade reabsorbtia si astfel excesul de vitamina C trece in urina.
  • Este bine de stiut ca la doze mai mari 400 mg de vitamina C  pe zi,organismul considera supradozare si o elimina prin urina.
  • Prin supradozare crestem diureza si grabim eliminarea din organism a acestei vitamine esentiale.

  • Doza corecta de vitamina C recomandata pe zi:

  • Vitamina C, este o vitamina hidrosolubila (se dizolva in apa) si este rapid absorbita in tesuturile noastre, pentru ca organismul sa o foloseasca imediat. Excesul de vitamina C este rapid excretat, adica eliminat prin urina in decurs de 24 de ore de la administrare.

  • Necesarul de vitamina C variaza in functie de varsta, greutate, contextul unor epidemii, boli, rani, sau alte cazuri speciale.

Sugarii de la 0 la 6 luni: 40 mg/zi
Sugarii intre 7 si 12 luni: 50 mg/zi
Copiii mici, intre 1 si 3 ani: 15 mg/zi
Copiii intre 4 si 8 ani: 25 mg/zi
Copiii intre 9 si 13 ani: 45 mg/zi
Baietii de la 14 la 18 ani: 75 mg/zi
Barbatii de peste 19 ani: 90 mg/zi
Fetele de la 14 la 18 ani: 65 mg/zi
Femeile peste 19 ani: 75 mg/zi
Femeile insarcinate sub 18 ani: 80 mg/zi
Femeile insarcinate cu varsta peste 19 ani: 85 mg/zi
Femeile care alapteaza, cu varsta sub 18 ani: 115 mg/zi
Femeile care alapteaza, cu varsta peste 19 ani: 120 mg/zi

  • Persoanele care fumeaza des au nevoie de cel putin 35-40 mg in plus de vitamina C fata de persoanele nefumatoare. Totodata, cei care lucreaza in ture de noapte, in stres continuu, au o viata profesionala agitata (politisti, pompieri, medici, jurnalisti de investigatii etc.) au nevoie zilnic de cel putin 10 -15 mg de vitamina C in plus fata de alte categorii socio-profesionale.

  • Vitamina C naturala sau vitamina C de sinteza?

  • Vitaminele din surse alimentare naturale sunt vii din punct de vedere enzymatic, pe cand cele sintetice sunt chimice si lipsite de viata.
  • Vitaminele sintetice sunt obţinute industrial prin sinteză chimica, fermentaţie sau extractie din surse naturale, obtinandu-se in final un produs echivalent chimic cu substantele corespondente ce au fost izolate din plante.
  • Vitaminele naturale reprezinta complexe biologice a căror acţiune depinde de o multitudine de variabile. Aceste complexe biochimice actionează ca vitamine numai în prezența tuturor co-factorilor şi componentelor care le formează. Putem asocia vitamina naturală cu organismul nostru, extrem de complex, in cadrul caruia fiecare organ, tesut si celula are un rol extrem de bine stabilit si functioneaza ca un intreg.

  • Este foarte important sa intelegem diferenta dintre vitamna C naturala si cea de sinteza, denumita si acid ascorbic.
  • Majoritatea considera ca acidul ascorbic este doar o alta denumire a vitaminei C, desi sunt doua lucruri total diferite.
  • Vitamina C de sinteza (acidul ascorbic) nu se regaste in natura, fiind produs doar in laborator si reprezinta doar stratul exterior al complexului numit Vitamina C;
  • Spre deosebire de varianta sintetica, vitamina C extrasa din fructul de Acerola reprezinta  un complex de bioflavonoide, vitamina C,complex B, calciu, magenziu, fier, mangan, potasiu, sodiu si zinc.
  • Organismul nostru beneficiaza cu adevarat de Vitamina C, cand suplimentul pe care i-l oferim este unul natural, de calitate, ce contine intregul complex de elemente necesar asimilarii.
  • Desi mult mai accesibil, acidul ascorbic (varianta de sinteza a vitaminei C) trebuie administrata in doze mult mai mari fata de varianta naturala fiind eliminata rapid de organism.
  • Acidul ascorbic (vitamina C de sinteza) lupta eficient impotriva bacteriilor, parazitilor si ciupercilor, insa, spre deosebire de varianta naturala, nu face diferenta dintre bacteriile benefice si cele periculoase, distrugandu-le si pe cele bune, ducand astfel la dezechilibre digestive si imunitare.
  • Vitamina C naturala, datorita complexului biologic de care este insotita se absoarbe in proportie de pana la 98%

Surse de informatie:

https://doc.ro/sanatate/totul-despre-vitamina-c

www.healthline.com

https://adevarul.ro/sanatate

Biochimie Generala: Vol III, Vitamine si Elemente Minerale

National Institute Of Health, „Vitamin C” via https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.